Sales en kernwaarden

Kernwaarden van het Korps Mariniers
Verbondenheid, Kracht en Toewijding

Ben NoordermeerPas bezocht ik weer eens de marinierskazerne te Rotterdam. Na jaren terug op heilige grond voor mij als oud-marinier. Het voelde voor mij als thuiskomen. Ik was geraakt door ons Korpsvaandel, de sfeer van de kazerne en de kernwaarden van het Korps Mariniers: VERBONDENHEID, KRACHT en TOEWIJDING. Wat een goed gevoel gaf dat weer.
Het was een boeiende avond, waarbij ik samen met vele oud-mariniers genoot van het programma, de inspirerende sprekers en gesprekken en natuurlijk de overheerlijke nasimaaltijd.

Op de terugweg naar Hilversum overdacht ik deze bijzondere avond en wat het Korps Mariniers en de korpswaarden voor mij persoonlijk betekent. En natuurlijk ook voor de mensen die bij dit onderdeel van Defensie werkzaam zijn. Ik dacht ook gelijk: wat zouden de kernwaarden van het Korps Mariniers kunnen betekenen voor andere organisaties en dan vooral voor de verkoop. Dat is mijn passie en mijn vak.

Verbondenheid
Het mooie van het Korps Mariniers is de verbondenheid onder de mensen die er werken en de verbondenheid met de omgeving. Letterlijk met Rotterdam maar ook zo wijd de wereld strekt. (Qua Patet Orbis). Hoe moet je dat vertalen naar je eigen organisatie?
De verbondenheid onder mensen komt tot stand omdat ze gezamenlijk werken aan een doel als team of als totale organisatie. Maar letten ze ook op de omgeving? Is er ook verbondenheid met je klanten en hun omgeving? Ik denk dat je als verkoper of accountmanager de laatste vraag zeker zou kunnen stellen. Na het Korps blijf je altijd oud-Marinier. Geldt dat ook voor jouw organisatie? Medewerkers die zeggen ik ben oud-………………….? Natuurlijk kan je de vragen stellen aan jezelf, aan al je medewerkers en vooral ook aan de organisatie.

Kracht
In Rotterdam werd mij ook weer duidelijk wat kracht, discipline en zelfdiscipline inhoudt. Altijd kan je nog een stap extra zetten als je denkt dat je de kracht er niet meer voor hebt. Dit geldt natuurlijk ook voor de organisatie als geheel. Die ene stap kan je altijd nog zetten. Dit zou ook een onderdeel van je bedrijfscultuur kunnen zijn. Je zou de klanten verschrikkelijk blij maken. In de verkoop en acquisitie kan dat het verschil maken om wel of geen klant te krijgen. Tenslotte wint de aanhouder altijd.

Toewijding
Mariniers zijn toegewijd aan het vak en aan elkaar als team. Buddy’s voor het leven. Dat zou mooi zijn als iedere medewerker dit zou doen! TEAM: Togheter Eachother Achieve More of “Als team kom je verder, alleen ga je wellicht sneller”. Ik zelf beschouw sales echt als een vak, een prachtig vak en dat vergt toewijding.

Trainingen, workshops en cursussen rond het thema verkoop
 
Meer informatie over verwante trainingen die Ben Noordermeer (en een aantal collega-trainers) verzorgt:
Masterclass Verkoop en Acquisitie
Exclusief voor ervaren sales professionals en/of mensen die eerder de training Verkoop en Acquisitie volgden geeft Ben Noordermeer op 26 juni 2018 in Utrecht de Masterclass Verkoop en Acquisitie. Meer weten en/of aanmelden.

Informatie over een persoonlijk gesprek met Ben Noordermeer? Bel drs. Jeanne Dumoulin (015 219 13 93)