Agressiepreventie: voorkom escalatie!
Met zijn jarenlange ervaring als securitymanager, onder meer voor een grote internationale retailer, is Aad Welvaart echt een man uit de praktijk. Hij geeft voor MKB Cursus & Training onder andere trainingen Agressiepreventie. Wij interviewden hem.
Stijging van agressie in dagelijkse omgang
Volgens Welvaart krijgen de mensen door de corona situatie een steeds korter lontje, iets wat hij in veel sectoren ziet terugkomen. Overal waar klantencontact is, dus bijvoorbeeld ook in de bouwsector, krijgen medewerkers te maken met agressie. Vooral de agressie aangewakkerd door frustratie heeft de laatste tijd een grote vlucht genomen. Tijdens de training leert de cursist hoe agressie te herkennen is, welke vormen van agressie er zijn en hoe het beste kan worden omgegaan met agressie.
Training op maat
Bij een incompany uitvoering wordt deze training door Welvaart voor elke klant op maat gemaakt. Want in een chique kledingzaak of op een bouwplaats, daar werken niet alleen compleet andere mensen, de agressie waar men mee te maken krijgt, is vaak ook anders. Agressie kan zich verbaal uiten maar helaas ook fysiek, een vorm die koste wat het kost voorkomen dient te worden op de werkvloer. Een van de methodes die Welvaart gebruikt, is de zogenaamde Stop-methode, waarbij medewerkers duidelijk hun grens aangeven: Op deze toon wil ik het gesprek niet verder voeren, dus verander je toon of ik stop het gesprek.
Ervaring opdoen door rollenspellen
Aan de hand van rollenspellen, geleid door een professionele acteur of Welvaart zelf, wordt werknemers geleerd agressie bij mensen in te tomen. Een Agressiepreventie training begint met een voorstelrondje, gevolgd door een stuk theorie, waarna de rollenspellen worden gestart. Volgens Welvaart blijken cursisten ook met veel vragen te zitten, waar hij dan ook uitgebreid de tijd voor neemt. Aan het einde van de training krijgen mensen nog een naslagwerk mee, zodat ze alles later op hun gemak kunnen nalezen.
Benieuwd naar de mogelijkheden?